22/08 Dag 8, Den Haag

De dag van de terugreis. De trein vertrok omstreeks 12:30 en ik wilde graag ruim op tijd op het station zijn om de kans te vergroten dat mijn fiets ook mee zou komen met de trein. De pest met de Thalys is namelijk dat er pas een half uur voor vertrek bekend wordt gemaakt vanaf welk perron de trein zal vertrekken, en op dat moment ben je niet de enige die graag de trein in wilt met al zijn bagage.

Alles bij elkaar gaat er op zo'n treintrip erg veel bagage mee en is er maar weinig ruimte voor al deze bagage. Uiteindelijk was ik rond 11:00 op het station en heb ik direct mijn fiets gedemonteerd en gekeken hoe handelbaar deze nog was met één wiel en één of andere lompe hoes erover heen. Niet heel erg handelbaar dus. Bovendien zat er ook nog de nodige bagage op de fiets. Rond 11:30 kwam er een Thalys binnen rijden waarvan ik dacht dat deze om 12:30 ook weer retour zou gaan. Aan één van de conducteurs van de trein gevraagd of dit ook daadwerkelijk het geval was maar jeetje wat zijn deze mensen strikt. Het antwoord was dat een half uur van tevoren op het vertrekbord kenbaar zou worden gemaakt van welk perron mijn trein zou vertrekken.

Zoveel wist ik dus al. Uiteindelijk verscheen om 11:50 de eindbestemming van de trein op de digitale bordjes aan de buitenkant van de trein. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar mijn rijtuig, welke zich natuurlijk helemaal achteraan het perron bevond. Uiteindelijk was ik de eerste bij het rijtuig en stipt om 12:00 uur, toen de deuren open gingen, wilde ik beginnen met inladen. De conducteur wilde dat echter niet en deed erg moeilijk. De Vlaam stelde dat fietsen niet toegestaan waren in de Thalys. Nog wat heen en weer gediscussieerd en uiteindelijk mocht de fiets mee, maar moest hij wel in het bagagerek op het balkon passen.

Nadat ik de fietstassen van de fiets had afgehaald paste de fiets precies. De fietstassen heb ik meegenomen naar de zitplaats en in het bagagerek boven de zitplaats gelegd. Tot mijn verassing was de zitplek geen 2e klas zitplek maar een 1e klas. Nog even nagegaan bij de zeer behulpzame en vriendelijke conducteur (ahum) of dit wel klopte, maar dat bleek inderdaad het geval te zijn. Het was gelukt! Ik zat met fiets en al in de trein! Wat een gedoe. Gelukkig had ik voorafgaand aan de trip al gelezen dat fietsen niet heel erg welkom zijn in de Thalys dus ik was enigszins voorbereid. Toch fijn dat het gelukt is!

Vervolgens vanaf 12:30 heerlijk in 3,5 uur en voor het grootste gedeelte met mijn ogen dicht teruggesjeesd naar Rotterdam. In Rotterdam weer al mijn meuk uitgeladen, fiets in elkaar gezet en vanaf Rotterdam teruggefietst naar Den Haag. Rond 17:00 kwam ik daar aan en was ik gedesillusioneerd en verbijsterd over het feit dat ik er 6 dagen over had gedaan om in Parijs te komen en dat ik met 3,5 uur weer terug was in Nederland. Het was een goede trip! Heb echt het gevoel dat ik "op reis" geweest ben!!