Introductie

Op deze pagina bevindt zich mijn reisverslag van mijn eerste fietsvakantie!

In de zomer van 2014 verzocht mijn baas aan mij en mijn collega's om gedurende de zomervakantie minimaal twee weken vakantie op te nemen. Dat was op zich geen enkel probleem, zij het niet dat ik net een lange verbouwing van mijn 130 jaar oude bouwvallige huis achter de rug had en dus redelijk blut was. En wat ga je zonder geld doen in twee weken zomervakantie?

Na een jaar verbouwen was ik met het klussen wel redelijk klaar, dus ik zat er zeker niet op te wachten om het laatste schilderwerk weer op te pakken of de laatste randjes af te kitten. Ik wilde graag weg, naar buiten, op avontuur! Mijn eerste gedachte was dan ook om het Pieterpad te gaan lopen. Tentje mee en gaan. Al snel bleek echter dat je in twee weken tijd niet zomaar 500 kilometer weg loopt, dus dat plan werd al snel verworpen.

De werkelijke ingeving kwam tijdens een etentje met Frans en Martijn. Martijn vertelde tijdens het etentje dat hij na zijn studie een aantal weken door Engeland had gefietst en zo ontstond het plan om er een weekje met de fiets op uit te trekken. Ik had namelijk al een aardige Trek cross-hybride staan en een paar fietstassen en een tent waren snel gekocht. De rest van de kampeeruitrusting leende ik van mijn broertje en zijn vriendin. Wat resteerde was het bepalen van het einddoel.

In eerste instantie dacht ik aan Maastricht. Ik was er nog nooit geweest en het leek me een aardige eerste bestemming. Maastricht is in een dag of drie echter eenvoudig aan te fietsen en dus ben ik heel ambitieus iets verder gaan kijken dan Maastricht. Al snel vond ik het boekje van Paul Benjaminse met zijn Route naar Parijs. Ik bestelde het boekje, bekeek de kaartjes en de hoogteprofielen en besloot uiteindelijk het er gewoon op te wagen. Met de fiets naar Parijs! Wat een grap!