21/08 Dag 7, Parijs

Vandaag met de fiets Parijs verkend. Eerst heb ik uitgeslapen om vervolgens een lange douche te nemen en boodschappen te doen voor de rest van de dag. Daarna ben ik op de fiets gesprongen (zonder bagage) en Parijs ingetrokken. Als eerst heb ik koers gezet naar treinstation Gare du Nord vanaf waar de Thalys terug vertrekt naar Nederland. Op het station wilde ik een kaartje kopen en bovendien wilde ik peilen hoelang het fietsen zou zijn naar het station. De reistijd bleek ongeveer een half uur te bedragen. De wachttijd voor de kassa was ruim langer. Heb aan een medewerker van het station gevraagd of het ok was om mijn fiets aan de buitenzijde van kaartverkoopruimte te plaatsen en dat was geen probleem. Al snel werd er echter in de ruimte om geroepen of de eigenaar van de groene fiets deze svp zo snel mogelijk wilde komen ophalen. Uitgelegd dat de fiets daar met permissie stond en vervolgens werd me toegestaan om de fiets mee te nemen in de ruimte voor de kaartverkoop. Je fiets in een grote stad als Parijs zomaar ergens neerzetten blijft toch enigszins spannend.

Al koekjes etend en op de grond zittend heb ik rustig tussen het andere reizende volk gewacht op mijn beurt. Hoewel ik had gehoopt een goede last minute deal oid te maken, bleek het kaartje uiteindelijk stukken duurder dan verwacht. Toch het kaartje gewoon kocht en ook even melding gemaakt van het feit dat ik graag mijn fiets mee wilde nemen. Daar werd niet echt hartelijk over gedaan, maar als de fiets op de juiste wijze ingepakt zou zijn en hij in het bagagerek van de trein zou passen zou het bij wijze van uitzondering geen probleem zijn. De fiets moest worden ingepakt in een hoes, het voorwiel moest eruit en het stuur moest eraf zodat de fiets zo klein mogelijk zou worden.

Een hoes had ik niet dus ben ik richting het kanaal gefietst waarlangs ik gister binnen was gekomen en waar ik een fietswinkel had gezien. Daar heb ik een zeer eenvoudige plastic hoes gekocht zodat ik morgen Parijs niet zonder fiets zou hoeven verlaten. De rest van de dag heb ik op de fiets een beetje door Parijs heen geflaneerd. Ik was al vaker in de stad geweest dus de stad zelf was niet nieuw, maar het beleven van de stad als fietser was vernieuwend. Uiteindelijk geƫindigd op de Champs du Mars waar ik in de schaduw van de Eiffeltoren heerlijk heb liggen slapen op een bankje.

Rond een uur of 18:00 de camping terug opgezocht, daar gegeten en het demonteren van mijn fiets geoefend. Rond 22:00 onrustig gaan slapen, met het meenemen van mijn fiets in de trein in mijn achterhoofd. Vandaag toch nog 58 kilometer door de stad gefietst!

Arc de triomph met wederom een mooie blauwe lucht...


Centre pompidou


De Seine


En de Notre Dame


Zo fijn, Parijs!


Ik ben in Parijs!


Love the Louvre!