16/08 Dag 2, Leuven

Slecht geslapen; hard matje, geen kussen en omdraaien in een slaapzak blijft behelpen. Precies hoe ik me het kamperen herinner. Had nooit gedacht het kamperen ooit uit vrije wil weer op te pakken.

Om 7:30 uit bed, spullen ingepakt en om even voor 8:30 zat ik op de fiets. Mijn fietsroutenummertjes voor vandaag begonnen bij het station van Breda, maar onderweg kwam ik al één van mijn nummertjes tegen (dit keer wel echt mijn nummertje). Twee nummertjes verderop zou ik nummertje 0 moeten gaan volgen en ik kwam netjes een fietsroutebordje zonder nummertje tegen. In de richting van dit bordje gefietst, langs de singel van Breda, langs het Chasseeterrein en langs de welbekende koepelgevangenis, maar bij het volgende knooppunt aangekomen bleek mijn volgende nummertje te ontbreken. Ik ben twee keer de singel op en afgefietst op zoek naar het juiste bordje, maar helaas. Uiteindelijk mijn telefoon met schaarse hoeveelheid batterij erbij gepakt om dan maar digitaal uit vinden welke route ik zou moeten volgen. Het leek een herhaling van dag 1 te gaan worden. Eén grote spoorzoekerij!

Uiteindelijk heb ik het knooppunten mysterie opgelost en kon ik op weg! En Ditmaal wel een mooie route! Door het bos van Breda, over onwaarschijnlijke paadjes en langs mooie oude gebouwen en een kasteel, richting de meanderende Mark, een riviertje wat door de Brabantse en Antwerpse kempen heen slingert en wordt gevoed door allerlei beekjes. Al het mooie landschap maakte goed dat ik flink tegen de wind in moest trappen.

Helaas komt aan al het moois een eind en moest ik van mijn nummertjes de route langs de Mark verlaten. Op weg naar nummertje 21! Bij één van de bordjes met 21 erop besloot ik linksaf te slaan, waarbij ik op een fietspad langs een doorlopende weg terecht kwam. 7,5 kM lang volgde ik deze weg met vol de wind in de rug, maar bij de eerste en enige kruising vond ik geen bordje. De bijna lege telefoon er nog maar eens bij om te kijken of ik nog op de route zit, maar helaas kennen ze in landelijk gebied het fenomeen van mobiel internet nog niet en dus moet ik even goed nadenken over wat dan wel te doen. Ik heb geen idee langs welke plaatjes de route verder loopt en ik heb pas ca 40 km gehad, dus nog een kleine 80 te gaan tot Leuven. Uiteindelijk besluit ik de 7,5 kM met windkracht 4/5/6? terug te fietsen in de hoop mijn nummertje 21 terug te vinden. Na 7,5 kM lukt dat. Op het punt waar ik linksaf ben geslagen wees het bordje netjes rechtuit. Waarschijnlijk een kapot circuitje in mijn brein dat me aanspoorde linksaf te gaan. Of het idee van een lange rechte weg met wind in mijn rug....

De route weer opgepakt en voor mijn gevoel weer heerlijk langs knooppunten geslingerd en een hoop nutteloze extra kM gemaakt. Uiteindelijk uitgekomen bij een groot kanaal of een grote rivier waar ik wel even vol met de wind in de rug langs mocht rollen. Doorgefietst naar Vorselaar Waar ze een prachtig kasteel hebben, midden in de bossen. En weer door, waarna ik na verloop van tijd uitkwam op een oude spoorlijn waar een fietspad van is gemaakt. 22 kM lang en met volle tegenwind in één rechte lijn gefietst zonder noemenswaardige bezienswaardigheden. Aan het einde bleek bovendien ook mijn vervolgnummertje niet aanwezig. Een jonge Vlaamse wielrenner leek hetzelfde probleem te hebben. Uiteindelijk zijn we samen naar Aarschot gefietst, waar hij zijn fietstocht beëindigde en ik nog 15kM doorfietste naar Leuven.

 Vanaf Aarschot ben ik de eerste Heuvels over gefietst, op een zeer slecht fietspad en natuurlijk met wind tegen. Uiteindelijk Leuven bereikt en even kort genoten van het mooie centrum van de stad met zijn prachtige ensemble van Gotische bouwwerken; Stadhuis, Kathedraal en lakenhal. Vanaf het centrum van Leuven ben ik richting camping gefietst met behulp van het routeboekje van Paul Benjaminse. Dit laatste stuk was nog 14 kM, heuvel op en heuvel af, met tegenwind, door de regen, en grote stukken over slechte kasseien. Uiteindelijk om 1800 de camping bereikt en de tent opgezet. Vervolgens een warme douche genomen en de telefoon van voeding voorzien. Gegeten en wederom ging om 2100 mijn lichtje uit. Heb inmiddels 292 kilometer gefietst!


Kasteel bij Vorselaar

Vanaf de achterkant, indrukwekkend!

Richting het centrum van Leuven

Stadhuis

Lakenhal in Leuven