15/08 Dag 1, Breda


De route voor vandaag had ik uitgezet via de fietsrouteplanner van de fietsersbond. Deze route heeft mij voorzien van de nummertjes van een aantal fietsknooppunten op basis waarvan ik mijn eindbestemming voor vandaag zou bereiken; een boerencamping even onder Breda. Een kwestie van gewoon de nummertjes volgen dus...

 Om half acht 's ochtends zat ik op de fiets. Bepakt met twee achtertassen, een stuurtas en een tent. Nog even de bandjes opgepompt en gaan. Ik ben eerst naar het Buitenhof gefietst, waar zich de eerste bewegwijzeringbordjes met fietsknooppunten bevonden. Vanaf het buitenhof ben ik achter mijn nummertjes aan gaan fietsen. Al in de buurt van Drievliet ging ik de fout in en was ik mijn nummertje kwijt. Ik dacht globaal nog wel te weten hoe de route er op het kaartje (wat ik uit een soort vals gevoel van zelfverzekerdheid niet had meegenomen) globaal had uitgezien, dus ben ik volle moed doorgefietst naar Voorburg, Nootdorp en Pijnacker.

Vanaf Pijnacker wilde ik de nummertjes eigenlijk wel weer oppakken, omdat ik ergens bij Rotterdam de geplande route weer wilde gaan volgen. Bij Pijnacker vond ik nummertje 7 uit mijn lijst en dus ben ik nummertje 7 gaan volgen. Helaas was het betreffende nummertje 7 niet mijn nummertje 7. Zo dicht bij huis en eigenlijk nu al verdwaald. Gelukkig staan er vaak borden op de knooppunten met daarop kaarten met omliggende knooppunten. Met behulp van deze borden heb ik een route uitgestippeld naar mijn oorspronkelijk route. Met veel zoekwerk en omrijden heb ik uiteindelijk mijn geplande route gevonden. Het gebied tussen Rotterdam en Pijnacker is één grote vinex bouwput waardoor helaas veel knooppunten en de bijbehorende routes nog niet zijn aangepast op de nieuwe situatie en het dus zoeken geblazen bleef.

Ook Rotterdam is één grote opbreking waardoor het volgen van de nummertjes ook daar niet heel gemakkelijk was. Zo langzaam aan beginnen het zoeken naar de juiste bordjes en het verkeerd rijden best een beetje te irriteren. En dat terwijl ik nog op bekend terrein ben! Vervolgens begint het bij Barendrecht ook nog eens (naar mijn maatstaven) heel erg hard te regen. Eer ik een beschutte plek had gevonden om mijn regenponcho uit één van mijn tassen te halen was ik al verzopen. Zo bleef het regenen tot ruim voorbij Dordrecht. De te fietsen route viel me een beetje tegen en paste niet bij het verwachtte/gehoopte buitengevoel. De ruimte tussen Den Haag en Rotterdam bestaat enkel uit een aaneenschakeling van Vinex. Rotterdam zelf is een troosteloze grauwe bedoeling, met uitzondering van de oversteek over de Erasmusbrug en het bijbehorende uitzicht op de Wilhelminapier. Tussen Rotterdam en Dordrecht vindt je vervolgens enkel industrie of bijbehorende grauwe woonwijken. Nu weet ik dat het centrum van Dordrecht nog wel een bezienswaardigheid is, maar helaas ging mijn route daar met een wijde boog omheen.

Na Dordrecht meanderde de nummertjes vrolijk om de A16 heen, waardoor ik het gevoel kreeg allerlei richtingen op te gaan, behalve de juiste. Gelukkig kon ik bij het Hollands Diep in één rechte lijn en met wind in de rug de oversteek maken. Dat voelde even fijn, totdat ik erachter kwam dat onderaan de brug niet het juiste nummertje op mij wachtte en ik me dus wederom verdwaald voelde. Uiteindelijk maar een lang stuk de lange afstand fietsroute 9 gevolgd, de Stedenroute, waarvan ik dacht dat deze tussen Alkmaar en Breda liep, maar niets bleek minder waar. Nadat het gevoel me bekropen was dat deze route me niet in Breda zou brengen ben ik uiteindelijk maar heel saai de bordjes Breda gaan volgen. Wederom meanderend over en onder de a16. Er overheen, er onder door, en er weer overheen.

Bij Prinsenbeek heb ik besloten eerst de camping op te zoeken. Om 1430 gevonden, tent opgezet en toen nog even naar het centrum van Breda gefietst. Daar boodschappen gedaan, langs het Chasseeterrein gefietst, naar de grote markt, de Nassaukerk bekeken, langs de KMA naar het station om daar de nieuwbouw van Koen van Velzen te bekijken. Daarna via het Begijnenhof terug naar de grote markt om daar twee witte wijntjes te drinken, onder het genot van Stephen King. Daarna terug naar de camping waar ik mijn broodjes heb gegeten die ik bij het boodschappen doen had gehaald, waarna ik met Stephen King mijn slaapzak ben ingedoken zonder veel van hem te lezen. Rond een uur of 9 ging mijn lichtje uit.

Eerste keer de tent opgezet!